Pages

Wednesday, November 30, 2011

Anugerah Bola Sepak Kebangsaan FAM/100 Plus 2011

Anugerah Bola Sepak Kebangsaan FAM/100 Plus 2011


Pemain Paling Bernilai @ Supermokh
Norshahrul Idlan Talaha.
(KELANTAN FA)
Penyerang Terbaik
Norshahrul Idlan Talaha
(KELANTAN FA)
Penjaga Gol Terbaik
Khairul Fahmi Che Mat
(KELANTAN FA)
Pemain Tengah Terbaik
Shafiq Rahim
(SELANGOR FA)

Pertahanan Terbaik
NorHafiz Zamani Misbah
(N.SEMBILAN FA)
Jurulatih Terbaik
Irfan Bakti
Pemain Harapan
Wan Zack Haikal
(H. MUDA 'A')
FA Terbaik
Selangor FA
Kelab Terbaik
PKNS Selangor

Sumber : KelateFC

Jom Kita berkenalan dgn Mazidul Akmar Sidik

Berlalu sudah segala gusar
SEKARANG adalah masa untuk melupakan segala kisah hitam masa lalu.


DI hatinya tiada kesal, tiada juga nestapa meskipun setiap kali melintas di depan khalayak perasaannya terdetik rasa bimbang. Gusar yang bersarang bukan memikirkan diri sendiri, tetapi yang lebih utama, keselamatan isteri dan anak-anak.

Lelaki ini juga pernah tidak mahu keluar bersama famili. Dia lebih senang melepaskan wanita bernama Khairul Fazlin Kamarudin dan Muhamad Azard serta Muhamad Afif ini keluar bersiar-siar dengan agenda sendiri tanpa ditemani oleh dirinya sendiri.

Baginya mereka lebih bebas dan lepas tanpa kehadiran seorang lelaki lagi yang dikenali ramai bernama Mazidul Akmar Sidik.

Sampai ke tahap itu skala pemikiran Mazidul. Di kaca TV, bahasa tubuhnya serius dan suaranya lantang melaungkan apa sahaja berita agresif. Kenyataan dan soalan diajukan juga dianggap sedikit kasar sehingga ikut menggegar perasaan penonton yang menyaksikan gelagatnya.

Lebih hebat penangan yang diterima bekas pengacara dan wartawan program majalah kepolisan, 999 ini, Mazidul dipandang dengan perasaan menyampah, benci dan ada yang mencemuh dirinya sebagai melampau dan melebihi urusan pihak berkuasa.

Jika sekadar dicemuh, walaupun pahit Mazidul boleh menelan nada negatif itu dengan tega. Dia sudah sedia maklum tugasnya bukan sebagai penghibur yang membikin hati semua khalayak jadi berbunga.

Yang ditakuti Mazidul adalah risiko komitmennya itu terpaksa dikongsi bersama isteri dan anak-anak yang masih kecil. Itu antara kisah lama dan gundah-gulana yang kerap bermain di benaknya saat nama mencetus perhatian menerusi program 999.

"Orang anggap saya sebagai 'elemen perosak' dan saya tak mahu isteri dan anak-anak yang menjadi mangsa. Walaupun saya bukan pihak berkuasa (polis), sebagai pelapor di tempat kejadian, orang lihat saya juga terlibat. Apa pihak kerugian dan tak mustahil ada pihak yang berdendam dengan saya.

"Pihak yang berdendam mampu berbuat apa sahaja, apa yang tidak terjangkau dek fikiran kita. Itulah yang buat ketenangan saya terganggu bahkan saya takut," ceritanya membuka pekung lama yang pernah membuat hati berdarah.

Sementelah, Mazidul hampir setahun lepas membikin kecoh satu Malaya, ditangkap dan didakwa atas tuduhan mengambil dadah.

Reputasinya tercalar dan segala laporan yang didedahkan sebelum itu tersimbah semula ke mukanya. Tetapi bukan keluh-resah Mazidul yang menarik perhatian saya kali ini. Isterinya, Khairul Fazlin saya dekati, menelaah apa yang tersimpul di hati.

WAKTU Mazidul untuk anak-anak dan isteri sangat bererti kepada mereka.


"Ketika itu, terkejut dan tak percaya pun ada. Terduduk saya dibuatnya. Rasanya macam langit jatuh ke riba. Tak sangka perkara sebegitu terjadi pada kami sekeluarga," jelas wanita yang membahasakan diri Kak Fazlin ini lembut.

Bicaranya bersambung lagi. Kata Fazlin, dua hari dia dan anak-anak mengurung diri. Lantaran bingung memikirkan apa yang harus diperbuat, Fazlin tidak mampu meluahkan perkara itu kepada sesiapa, hendak menghubungi keluarga di kampung juga dia keberatan sanggup.

"Macam-macam yang bermain di fikiran saya, takut abang kena buang kerja, macam mana nak teruskan hidup anak-beranak dan malu nak berdepan dengan teman-teman di pejabat.

"Nasib baik keluarga memahami, mereka datang dan bagi sokongan. Masa berita abang (Mazidul) keluar surat khabar, saya tak pergi kerja. Tak sanggup dan terbayang macam-macam hal. Tapi, kawan-kawan tak macam yang saya andaikan, mereka beri saya semangat," kata Fazlin tenang.

Larut dibuai nostalgia hitam yang diredah keluarga ini, saya terusik bila si kecil, Afif bersuara.

"Dulu, cikgu-cikgu dan satu kelas kawan-kawan asyik tanya, 'betul ke ayah awak hisap dadah?'. Saya cakap tak," kata anak sulung Mazidul selamba.

Ketakutan seorang isteri

Menghabiskan sepetang bersama Mazidul sekeluarga, banyak cerita yang ingin dikongsi keluarga ini dengan semua pembaca.

"Dari luar orang kata seronok ada suami yang kerja di TV, tapi dalam hati saya, Tuhan sahaja yang tahu. Pernah, semasa saya kerja di Port Klang, ada orang yang tak dikenali datang cari saya, dia nak tahu siapa isteri Mazidul.

"Bila saya ceritakan hal ini pada abang, dia pesan supaya saya berhati-hati. Sejak itu, saya mula takut dan bimbang setiap masa. Dia pula selalu tiada di rumah, anak-anaklah yang jadi peneman," luah Fazlin selalu menjeruk rasa bila nama suaminya sering diperlekehkan pihak lain.

Bukan setakat rasa diperhatikan, tetapi akui Mazidul, tiga kali laporan polis terpaksa dibuat dek ugutan demi ugutan termasuklah ugutan bunuh yang sampai ke mukanya.

"Sebab itulah, saya tak berani tonjolkan keluarga. Sebelum ini, tak pernah gambar saya dan keluarga tersiar di mana-mana media. Cuma akhir-akhirnya ini sahaja, saya dah tak bimbang, hidup saya juga mula tenang, " jelas Mazidul yang kini hanya mengendalikan program Malaysia Hari Ini dan 360.




Benci bertukar rindu

Sambil mengiakan kata-kata si suami, Fazlin menambah: "Sekarang abang banyak masa di rumah dan bersama anak-anak. Anak-anak pula yang rasa janggal, dah terbiasa ayah tiada di rumah, bila asyik duduk rumah, mereka bertanya, kenapa ayah tak keluar."

Senyum di wajah Fazlin menandakan kedamaian yang basah dijiwanya. Fikirannya tidak berkecamuk dan anak-anak pula dapat membesar tanpa ancaman kerana suara Mazidul tidak lagi 'berbisa'.

Tinggalkan persoalan-persoalan yang kurang enak. Alang-alang mengintai tabir hidup pasangan ini, saya tanyakan bagaimana jodoh mereka dipertemukan Tuhan.

"Dulu saya tak suka dia, cakap kuat, suka buat lawak, mengusik dan selalu buat saya marah. Tapi betullah, kata orang, orang yang kita tak suka itulah jodoh kita. Kami mula rapat sejak diperkenalkan teman-teman pada satu majlis rumah terbuka," cerita Fazlin.

Dan bagi Mazidul, penerimaan ibu bapa Fazlin yang mesra dan ramah menerima kehadirannya adalah perkara yang paling utama.



"Saya percaya apabila ibu bapa dia baik, sudah tentu dia juga seorang wanita yang baik. Tak lama kemudian, kami bertunang. Enam bulan selepas itu, kami berkahwin," katanya ringkas.

Dalam hal ehwal rumah tangga, sudah semestinya isteri yang paling arif di rumah. Sudah namanya lelaki yang bergelar suami, perkara paling bahagia adalah menikmati makanan yang dimasak oleh air tangan isteri tercinta.

"Masa kahwin, saya memang tak harapkan dia akan masak untuk saya, dia kerja.

"Tapi, saya juga nak dia pandai masak, bukan 100 jenis resipi, tapi setidak-tidaknya masakan yang boleh membuka selera dan enak dimakan. Dulu, dia tak pandai masak, tapi sejak tahun lepas, dia berusaha untuk masak dan belajar banyak resipi baru yang saya boleh beri jaminan, sedap!," puji Mazidul.

Banyak kali juga Fazlin mencuba setiap satu resipi. Pernah satu ketika, Mazidul berhenti makan dan meminta Fazlin memasak semula lauk yang telah disediakan kerana tidak memenuhi kehendaknya.

"Rasa nak marah, kecewa pun ada, tapi saya ambil semua itu sebagai cabaran untuk saya jadi isteri yang baik untuknya. Saya gembira kalau suami dan anak-anak gembira, sekarang kalau naka masak, saya kena masak apa yang mereka suka," jelas isteri kepada Ketua Hal Ehwal Semasa TV3 ini tersenyum.


Sumber : KosmoOnline

Hati-Hati di Laluan Motosikal Fedral Highway

# Sial betul la penyamun.....polis sepatutnye meronda di jalan motor..jarang jumpa polis di jalan motor....!!!

Geng berkayu besbol di laluan sikal


PETALING JAYA: Seorang pemandu berusia 28 tahun bukan saja diacukan parang di leher, malah kerugian wang tunai RM2,200 dalam tempoh tiga minit selepas disamun di lorong motosikal di Lebuhraya Persekutuan, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah hari itu, mangsa dalam perjalanan pulang ke rumahnya di sekitar Subang.


Bagaimanapun, ketika tiba di satu kawasan berhampiran sebuah kilang, dua lelaki tempatan berusia lingkungan 30-an yang masing-masing memegang kayu besbol menahannya.

Menurut sumber, mangsa kemudian memberhentikan motosikalnya dan empat lelaki lain muncul dipercayai rakan suspek masing-masing memegang parang serta kayu besbol menghampirinya.


“Seorang daripada mereka mengacukan parang pada leher mangsa sebelum menarik beg sandang miliknya.


“Mangsa tidak melawan pada ketika itu memandangkan dia dikepung suspek dan bimbang akan keselamatan dirinya,” katanya.

Suspek berkenaan kemudian menggeledah beg terbabit sebelum mengambil wang tunai daripada dompet mangsa.


Sumber berkata, selepas mendapati tiada barangan berharga dalam beg itu, suspek kemudian mencampaknya ke atas rumput berserta kunci motosikal mangsa sebelum beredar meninggalkan mangsa.

Selepas semua suspek beredar, mangsa yang masih kebingungan terus ke balai polis berhampiran untuk membuat laporan mengenai kejadian itu.


Sementara itu, Ketua Polis Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohammed mengesahkan menerima laporan kes berkenaan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Wednesday, November 23, 2011

Tomorrow I will kill Malaysia student at the University of Padjadjaran


# Cilako betul nate indon....


Ugutan ‘bunuh’ pelajar Malaysia di Bandung
Ugutan itu disebarkan semalam melalui pengguna Twitter bernama @hikmat_maswara kepada akaun twitter sebahagian besar artis Malaysia selepas keputusan sepakan penalti menentukan Malaysia menang berbunyi: “Tomorrow I will kill Malaysia student at the University of Padjadjaran” di Jatinangor, Bandung.

Selepas mendapat kecaman, pengguna Twitter itu memohon maaf atas tulisannya itu, namun pihak Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia tidak memandang ringan ugutan berkenaan dan sudah membuat laporan polis berkaitan perkara berkenaan.


Atase Pendidikan, yang juga Setiausaha I (Pendidikan) Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia, Ludinata Misnun berkata, Twitter mengandungi ugutan itu tersebar luas di Malaysia.

“Selepas mendapat kecaman pelbagai pihak, @hikmat_maswara memohon maaf di twitternya dan memaklumkan beliau tidak berniat untuk membunuh tetapi didasarkan rasa kecewanya atas kekalahan pasukan Indonesia kepada Malaysia dalam pertandingan akhir itu,” katanya.


Ludinata berkata, pimpinan PKPMI di Bandung sudah membuat laporan polis di Jatinangor dan polis memberi jaminan akan menyiasat kes itu.


Pada masa yang sama Education Malaysia (EM) Indonesia dengan kerjasama Atase Polis dan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta akan memanjangkan perkara ini kepada Ibu Pejabat Polsi Indonesia untuk tindakan selanjutnya.

“Saya juga sudah menghubungi Rektor Universitas Padjadjaran, Bandung bagi meminta bantuan dan kerjasama pengurusan universiti untuk memastikan keselamatan mahasiswa Malaysia di sana,” katanya.

EM Indonesia katanya, sudah meningkatkan pemantauan mahasiswa Malaysia di Bandung dan seluruh Indonesia.

Pada masa ini, ada 1,005 pelajar Malaysia menuntut di Universiti Padjajaran, iaitu mewakili sebahagian besar daripada sejumlah 1,148 pelajar Malaysia yang menuntut di institusi pendidikan tinggi sekitar Kota Bandung pada masa ini. - Bernama

Kredit : MetroOnline

Tuesday, November 22, 2011

Sizilling Yee Mee @ Tesco Shah Alam

Ni iBu dania terasa nk make ni...

- Berselera jah napok ni...
- ni Apo tah nama....beli dr kedai Cino Muslim...
- Dania soh ambik gambar dia....
- Peace....

Monday, November 21, 2011

Ahmad Fakri Saarani - Asal Kota Bharu???

# Lor.....dok kutuk2 rupanye asal ore TRW la pulok....!!!


- Hasil dr info Wikipedia...


Friday, November 18, 2011

Syahrul Azwari & Wan Zarul Nizam - Produk Terbaru Kelantan




Thursday, November 17, 2011

Player Pilihan Penyokong TRW 2012

Sumber : Copy Dr Website WawanFaiz.com


Keputusan Undian Kesebelasan Utama TRW 2012 Pilihan anda :
**Untuk Liga Malaysia 2012 sahaja tidak termasuk AFC.
**Undian dikira setakat pukul 8.00 malam 14/11/11.

Formation : 4-4-2 (1050 Likes)
Captain : Badri Radzi (1941 Likes)
Vice Captain : Norshahrul (236 likes)

GK: Khairul Fahmi Che Mat (1864 Likes)
RB : Daudsu Jamaluddin (1394 Likes)
CB : S.Subramaniam (1029 Likes)
CB : Azizi Mat Rose (222 Likes)
LB : Aziz Ismail (1075 Likes)
RM : Norfarhan Muhammad (1208 Likes)
DM : Shakir Shaari (1193 Likes)
AM : Badri Radzi (1100 Likes)
LM : Nurul Azwan Roya (1093 Likes)
CF : Norshahrul Idlan Talaha (1336 Likes)
ST : Mohammed Ghaddar (305 Likes)

Substitutes :
Shahrizan Ismail (151 Likes), Farisham Ismail (153 Likes), Rizal Fahmi Rosid (41 Likes), Emmenuel Okine (182 Likes), Izuan Solahudin (59 Likes), Indra Putra Mahyudin (281 Likes) S.Chanturu (147 Likes)

Wednesday, November 16, 2011

siAL - iMAN ???

Cuba tgk apa tulisan kt Bas tu...

- Tok jelas sangat....
- ZooooMmmmm tengok......Sial-Iman??? Tolol or disengajakan....SI Al-Iman??? bila gabung mcm tu jadi Sial-Iman??? hmmm....


Lokasi : R n R Gua Musang...
Time : 7-8 Pagi...

Friday, November 11, 2011

Jommm Stadium... TRW vS Maldives - MPPJ

#Copy Paste From Web KelateFC

Info Kelantan vs Maldives
- Pic jersi TRW kredit to www.wawanfaiz.com

Time : Friday, November 18 · 8:30pm - 11:30pm
Location : Stadium MPPJ, Selangor

Created By : Tan Sri Annuar Musa

More Info : Masa perlawanan belum konfirm, sekadar cadangan buat masa ini.


Sebab penyokong kena datang perlawanan ini:
1) Tiket hanya RM10! (diskaun 80% daripada harga tiket Final Piala Malaysia baru)
2) Pemain utama TRW akan bermain insya Allah (Piya, Mat Yo, Shakir, Daudsu, Subra, Apex dan semua TRW lain!)
3) Pengenalan pemain import tempatan yang baru!
4) Pengenalan pemain import antarabangsa (selain yang dah buat trial setakat ini, ada sekurang-kurangnya seorang lagi akan diperkenalkan)
4) Game pertama di bawah jurulatih baru kita Peter Butler
5) Bukan selalu pasukan kelab Malaysia diberi penghormatan bermain dengan pasukan kebangsaan dari luar.
6) Hari Jumaat (kiro hok supporter hardcore dari KB boleh turun jumpo dengan penyokong hardcore di Lembah Klang ni, esok Sabtu memang cuti pun)
7) TRW bermain, tidak perlu sebab lain! Betul tak?

Kita mulakan perjuangan musim baru kita dari sekarang! Gomo Kelantan Gomo!

-Admin page TSAM-

Kedai Rakyat 1Malaysia



# Kalau tgk list rega kt web KR1M ni memang tersangat la muroh....mmg bagus untuk bantu rakyat yg berpendapatan sederhana & rendah......kena g melawat skali ni..check tgk lagu mana...Indah kabar dari rupa or Indah Kabar & indah Rupa jugok...!!!

# Ni copy dr web KR1M tu.....memeee muroh napoknye dr rega biasa yg kat Tesco,Care4,GianT, Mydin dan Lain2....










dB : Benda bagus kena war-war kan....jgn benda yang tak bagus jah dok kutuk, bila ada benda bagus wat tak nampok pulok....(ciri2 manusia yg tak leh nk ubah..)

p/s: Mana nk cari lokasi kedai ni...???dalam web dia tak jelas mano....

Thursday, November 10, 2011

Proses Nilai Rumah Yang Bakal DiBeli

Topik : Proses Penilaian Rumah

# Tq kt Mr.Kamal penilai yg dilantik bank....kerana melancarkan proses penilaian ni...Loan bank bergantung kepada jumlah nilaian oleh panel penilai...yg bestnye, kos penilai dh masuk under Loan...(kalau kes2 mcm ni, sesetengah pembeli akan cakap kos = free...sbb bank cakap manis....bgtau benda ni free...tapi sebenarnya, ada kos...cuma dh masuk under loan..so ramai pembeli igt benda ni free...kt dunia ni mana ada benda free loorrr....hehehehe..)

- Peneman time tunggu mR Kamal sampai ke lokasi...PeacEeee..........
- Boleh Tahan gak keadaan Flet ni.....tak kotor, cuma byk air bertakung...stendet...rumah Kos-Rendah....tapi bersyukur sbb dpt beli ni ngan bajet ciput...
- Masuk dlm umh ngan Panel penilai.....Hmmm....memang serabut mata ngan pakaian luar + dalam bergatung-gantung.....hehehhe
- Click....clicK..ambik gambar...berebut-rebut ngan Penilai rumah lak ambik gambar nih..
- Luaran nye...memang kira Hot-spot nih...blok kedai bersepah2 kt depan rumah....betul2 dpn blok ruamh ada Shell....& Floor rumah ni ngam2 ngan kubah Surau Flet ni....memang sejuk la sapa-sapa dok unit nih...
- Tambahan : Seberang jalan ada Poliklinik SALAM (tempat Dania Khairina dilahirkan), ada De'Palma Hotel & ada Klinik Kesihatan yg baru nk beroperasi....

Result : Berita gembira, Panel Penilai bersetuju dengan harga dalam S n P...maksud nye Loan boleh pegi maksimum...tk perlu kuar duit poket banyak sangat......!!!

dB : YahOoooooo.....!!!

Next Episod : Operasi Repair Rumah yg Dah Dapat Kunci.

SENARAI RASMI PEMAIN THE RED WARRIORS 2012 - Copy dr WawanFaiz.com

# Copy Paste dr Web WawaNfaiz.com



Presiden : Tan Sri Annuar Musa
Pengurus : Azman Ibrahim
Jurulatih : Peter James Butler
Pen. Jurulatih : Zahasmi Ismail

Pemain-pemain mengikut nombor jersi :

SENARAI RASMI PEMAIN THE RED WARRIORS 2012 |

Presiden : Tan Sri Annuar Musa
Pengurus : Azman Ibrahim
Jurulatih : Peter James Butler
Pen. Jurulatih : Zahasmi Ismail

Pemain-pemain mengikut nombor jersi :

1) Shahrizan Ismail
2) Azizi Mat Rose *BARU (SAH)
3) S.Subramaniam
4) Emmenual Okine *BARU | Import (SAH)
5) Nik Shahrul Azim *Daftar Piala Presiden
6) Farisham Ismail
7) Ramzul Zahini Adenan
8) Shakir Shaari

9) Norshahrul Idlan Talaha
10) Norfarhan Muhammad *BARU (SAH)
11) Aziz Ismail
12) Nurul Azwan Roya
13) Indra Putra Mahyudin *BARU (SAH)
14) Mohd Zamri Ramli
15) Daudsu Jamludin
16) Badri Radzi
17) Rizal FahmiRosid
18) Denny Antwi *BARU | Import (SAH)
19) Khairul Fahmi Che Mat
20) Syazwan Yusoff * Daftar Piala Presiden
21) *Import dari Eropah (Dua Calon)
22) Muhammed Ghaddar Mahmoud *BARU | Import (SAH)
23) S.Chanturu
24) Zairul Fitree Ishak
25) Azlan Ismail *BARU (SAH)
26) Izuan Salahudin *Daftar Piala Presiden
27) Khairul Izuan Rosli
28) Aris Zaidi * Daftar Piala Presiden



Friday, November 4, 2011

Peratus Keuntungan Yang Dibenarkan Syarak

Soalan:

Berapa peratus dari harga belian yang boleh kita ambil untung setelah kita menjual barang? Secara tunai berapa persen dan secara hutang berapa persen? Contohnya barang yang kita beli itu RM10.00, berapa persen yang kita boleh dapat se-maksima keuntunganya?


Jawapan:

Dr. Muhammad Bakr Ismail (salah seorang ulamak dari al-Azhar, Mesir) menjelaskan dalam buku himpunan fatwanya (Baina as-Sa-il Wa al-Faqih, Syeikh Dr. Bakar Ismail, hlm. 108): “Tidak ada di dalam Islam batasan tertentu bagi keuntungan (yang harus diambil dalam perniagaan atau jual-beli) mengikut pandangan yang paling soheh dari para ulamak Islam. Peniaga hendaklah menetapkan harga mengikut kadar yang diredhai olehnya dan juga diredhai oleh pembeli.

Akad jual-beli terbina di atas saling redha-meredhai antara penjual dan pembeli sebagaimana firman Allah: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara saling redha-meredhai di antara sesama kamu”
- (an-Nisa’: 29).

Dari fatwa di atas kita dapat simpulkan dua perkara berkenaan penetapan harga barang/produk:

a) Tidak ada batasan tertentu dari Syarak bagi keuntungan yang harus diambil dari produk yang dijual. Jadi, penentuan harga produk/barangan terserah sepenuhnya kepada penjual/pengeluar.

b) Namun begitu, para penjual/pengeluar hendaklah mengambil kira keredhaan pengguna terhadap harga yang ditetapkan. Tidak harus ia melakukan penipuan harga atau ghabn fahisyh (yakni beza harga yang keterlaluan dari harga sebenar di pasaran) yang menyebabkan pembeli hilang perasaan redhanya terhadap jual-beli apabila mereka mengetahui nilai sebenar di pasaran. Contohnya; menjual barang yang murah dengan harga yang terlalu tinggi dengan mengeksploit kejahilan pembeli terhadap nilai sebenar barang/produk di pasaran, seperti menjual barang yang bernilai RM20 dengan harga RM100 tanpa diketahui oleh pembeli nilai sebenarnya.
Mengenai kadar beza harga yang dibenarkan –untuk mengelak dari berlakunya ghabnu fahiysh (beza harga keterlaluan) itu-, para ulamak berbeza pandangan:

a) Mengikut mazhab Malik dan Syafi’ie; tidak lebih dari 1/3 atau 34% harga pasaran (yakni jika harga pasaran RM 10.00, hendaklah dijual tidak melebihi RM13.40) b) Imam Nasir bin Yahya al-Balkhi membezakan antara tiga jenis: (1) Hartanah; jangan melebihi 20%, (2) Ternakan; jangan melebihi 10%, (3) Barangan; jangan melebihi 5%.

c) Mazhab Hanafi dan Hanbali berpandangan; kadar beza harga yang dibenarkan itu tidaklah tetap pada peratus tertentu. Ia berubah-rubah mengikut ‘uruf (kebiasaan) di kalangan para peniaga dan penilaian mereka. Pandangan inilah yang rajih kerana tidak ada nas Syarak membataskan kadar harga maksima yang boleh diletakkan, oleh demikian penentuannya kembali kepada ‘uruf manusia.
Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Baina as-Sa-il Wa al-Faqih, Syeikh Dr. Bakar Ismail, hlm. 108).2. Ar-Rabh Fi al-Fiqh al-Islami, Dr. Syamsiah Mohd Ismail, hlm. 110-113.

Cedok Dari : USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

AmbiGa a.K.a BaB! org Kuat Fu*Katan Rakyat...!!! - Seksualiti Merdeka 2011


Tiada agama izin perlakuan keji



KUALA LUMPUR: Tiada agama membenarkan perlakuan seks bebas dalam masyarakat. Itu pandangan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili tiga agama utama di negara ini yang mengecam hebat program Seksualiti Merdeka 2011 atau Perhimpunan Seks Bebas diketuai bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan.

Perhimpunan yang kononnya memperjuangkan hak asasi manusia itu dianggap sebagai tidak relevan malah bertentangan dengan pegangan mana-mana agama di negara ini.


Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Datuk Nik Mustapha Nik Hassan berkata, perhimpunan itu jelas memperlihatkan minda masyarakat yang tidak bertamadun dan tersasar dari norma hidup manusia.

“Program ini seolah-olah meletakkan manusia lebih hina daripada haiwan apabila cuba menghalalkan perlakuan yang nyata keji di sisi mana-mana agama.


“Bahkan, penganjur yang sepatutnya lebih tahu mengenai selok-belok undang-undang seakan-akan lupa undang-undang negara melarang sebarang hubungan di luar tabii,” katanya.


Presiden merangkap Pengasas Persatuan Progresif India Malaysia, Raja Retinam pula berkata, perjuangan itu bertentangan sama sekali dengan budaya ketimuran negara ini serta bercanggah dengan prinsip agama Hindu sendiri.

“Perkara ini boleh dikatakan sebagai cubaan mengganggu-gugat keamanan negara selain cuba menyokong gejala yang nyata tidak sesuai dengan cara hidup kita.


“Tiada kebebasan mutlak dalam mana-mana negara di dunia ini. Jadi, penganjur jangan sesekali menggunakan istilah kebebasan sebagai senjata untuk melaungkan sesuatu yang tidak logik diamalkan di sini,” katanya.

Pengerusi Persatuan Persaudaraan Paderi Kristian Klang, Gary Yeoh Siok Earn, berkata penganjuran perhimpunan itu dilihat melampau kerana di negara ini golongan lesbian, biseksual, gay dan transgender (LBGT) tidak pernah didiskriminasi apabila wujudnya kesamarataan dalam peluang pekerjaan.


“Tidak mustahil golongan ini akan lebih berani mendedahkan pergaulan mereka secara terbuka kelak sekali gus memberi impak negatif kepada keseluruhan institusi masyarakat sekiranya kita menuruti kemahuan mereka apatah lagi disokong pihak tertentu.

- BaB!2 sanjungan PAS - PKR - DAP

Thursday, November 3, 2011

Info Banjir - Web yg Memberi Maklumat Banjir

# Persiapan utk yg nk balik Raya di kampung...

Laman web maklumat banjir




MELAKA: Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia (JPSM), semalam, melancarkan laman web terkini dikenali ‘Public InfoBanjir’, yang direka khusus memberi maklumat awal berkaitan banjir secara sistematik dan bersepadu kepada rakyat di seluruh negara sekali gus membolehkan orang ramai membuat persiapan dan tindakan awal menanganinya.

Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup berkata, pelancaran laman web berkenaan adalah tepat pada masanya kerana negara bakal menghadapi musim monsun tidak lama lagi dan ia akan memudahkan rakyat mengakses maklumat awal banjir di mana saja dan pada bila-bila masa.


Beliau berkata, tujuan laman web berkenaan dibangunkan adalah untuk memberitahu kepada orang ramai sama ada sesuatu kawasan itu berisiko banjir di samping maklumat mengenai paras air sungai beberapa hari sebelum kejadian.

“Selain itu, laman web ini mempunyai pautan dengan laman web sosial Twitter dan Facebook yang meluas penggunaannya oleh semua lapisan masyarakat," katanya pada sidang media selepas majlis perasmian Seminar Amalan Pengurusan Terbaik (BMP) dalam Pengurusan Sumber Air Bersepadu (IWRM) JPS Malaysia yang berlangsung selama dua hari bermula semalam di sebuah hotel di sini.


Pada majlis itu beliau yang mewakili Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah Embas turut melancarkan Laman Sesawang IWRM dan Manual Saliran Mesra Alam (MSMA) Edisi Ke-2.


Sementara itu, menurut Ahmad Husaini, antara tujuan utama laman web itu dilancarkan memberi pengumuman mutakhir seperti laporan banjir, maklumat penempatan banjir dan bilik gerakan banjir yang disampaikan terus pegawai operasi banjir yang bertugas.

Hai-O, Indraputra & Nor Farhan Kompom ke ATM???

Annuar Restui Sathianathan Latih ATM

KOTA BAHARU: Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) Tan Sri Annuar Musa berkata penghijrahan bekas ketua jurulatih Kelantan, B. Sathianathan sebagai jurulatih Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang baruadalah dengan kerelaannya.

Katanya beliau merestui penghijrahan Sathianathan itu dengan hati terbukademi masa depan jurulatih berkenaan.

"Saya sangat memahami sikap Sathianathan dan telah berbincang dengannya secara terbuka," katanya kepada pemberita semasa diminta mengulas kedudukan Sathianathan yang akan menjadi jurulatih ATM bagi kempen Liga Perdana musim depan.

"Dia berhasrat kembali ke bidang kejurulatihan. Bagi saya tak ada masalahmemberi ruang kapada beliau kerana dia sangat profesional dan berkaliber sertamempunyai bakat yang tinggi.

"Kalau saya tak benarkan, dia tidak akan tinggalkan Kelantan kerana minatnya begitu tinggi dan terhutang budi kepada negeri ini," katanya.-BERNAMA


dB : Mantap ATM musim depan...dengar kata Hai-o,Indra & Farhan dh kompom masuk ATM musim baru nih.....Bijak Abg Ya pancing bekas player dia....Azizi Mat Rose jek lom kompom...

Wednesday, November 2, 2011

Sakit Jugak Apek ( KFCM )...Kena Kejutan Budaya....!!!

‘Saya tak sentuh...’

Oleh Mohd Sabran Md Sani dan Mohd Nor Asri Yaacob
am@hmetro.com.my


KOTA BHARU: “Saya tak sentuh benda itu (arak). Muka saya merah kerana suasana dalam tu (pesta hari jadi) panas, ditambah pula dengan keadaan sesak dengan orang ramai.”

Itu kata penjaga gol sensasi negara, Khairul Fahmi Che Mat, 22, atau Apek mengulas kontroversi terbaru membabitkan dirinya selepas tersebar dua gambar di laman portal hiburan tempatan dengan satu daripadanya memaparkan beberapa wanita dengan botol arak di atas meja.


Menerusi gambar dipaparkan dalam portal hiburan itu, Apek duduk di sebelah Dahlia Teck serta rakan-rakannya yang berpenampilan seksi dalam satu pesta hari jadi di sebuah restoran makanan Itali di Bukit Bintang, Kuala Lumpur.

Walaupun wajah Apek tidak kelihatan pada gambar kedua, kehadirannya pada majlis itu menyebabkan peminat mengesyaki kemungkinan dia mengambil minuman keras kerana turut berada di lokasi sama.


Portal itu turut menyiarkan nasihat kepada Apek kerana tidak mahu kerjayanya yang sedang berada di kemuncak, merudum disebabkan gosip kurang menyenangkan itu, selain gambar botol arak yang berada di depan, seelok-eloknya dipindahkan terlebih dulu.


Difahamkan, dua gambar berkenaan dikirimkan seorang pembaca menerusi e-mel sebelum ia tersebar.

Mengulas lanjut mengenai gambar itu, Apek berkata, dia tidak tahu siapa merakam gambar berkenaan.


“Dalam majlis itu itu, saya duduk dengan orang yang saya kenal dan ada juga orang yang saya langsung tidak kenal. Jadi saya tidak tahu siapa yang mengambil gambar berkenaan.

“Bila saya tengok gambar itu pagi tadi (semalam) selepas dimaklumkan seorang rakan, saya pun terkejut. Tetapi ingin saya tegaskan bahawa saya tiada kaitan dengan benda itu (arak) seperti dalam gambar,” katanya yang dihubungi ketika membuat pemeriksaan kesihatan di Majlis Sukan Negara (MSN), semalam.


Menurutnya, sebagai individu dikenali, dirinya sentiasa menjadi perhatian umum, selain ada yang mahu bergambar dengannya.


“Ke mana saya pergi, pasti akan bertemu dengan peminat yang mahu merakamkan gambar dan itulah situasi pada majlis berkenaan apabila ada yang ingin bergambar dengan saya.


Bagaimanapun, Apek berharap perkara itu tidak diperbesarkan kerana tidak mahu ia menjejaskan prestasi permainan dan persiapannya menjelang Sukan Sea 2011 di Indonesia.


“Saya mahu memberi tumpuan kepada Sukan Sea dan tidak mahu terlalu memikirkannya kerana dah dekat (perlawanan). Selepas perlawanan selesai, saya akan berikan penjelasan kepada media dan buat apa yang patut,” katanya.

Labels

Dania Khairina (134) Bola-Bola-Bola (121) Xtvt Anok Beranok (93) Berita-Berita Tempatan (56) Mace2 Anok Beranok (49) Mcm2 Hal Ehwal Awam (43) Berita Sukan (42) Trip Anok Beranok (38) AnokBeranok D'Kelate (24) Mace2 (18) Ayah - Dania - Ibu (17) Giant Monster (17) AnokBeranok D'Rumah (16) Baby Monster (16) Makan2 (16) Anok Beranok (13) Bola Piala Malaysia (13) Dania - iBu (13) AnokBeranok Make Lua (12) Bola Malaysia (12) Dania D'Rumah (11) Politik; (11) Jale2 Cari Make AnokBeranok (10) Menee Dania (10) AnokBeranok Jale2 (9) Berita Sensasi (9) Bola - Piala FA (9) GenG2 AnokBeranok (8) TRW (8) info Mace2 (8) Aksi Dania (7) Dania - Ayah (7) Pelaburan ASB (7) Xtvt Menarik (7) AnokBeranok Berbuka Puasa (6) FAM (6) Skuad TRW (6) Vietnam (6) AFC Cup (5) AnokBeranok Bersamo Sedaro-Maro (5) Dania TRW (5) Info Hartanah (5) Bola - AnokBeranok D'Stadium (4) Dania Belajar (4) Hok-Hok Lain (4) Kesukaan AnokBeranok (4) Lawok AnokBeranok (4) Pendidikan Awal Kanak-Kanak (4) Projek Rumah Sewa (4) Rumah (4) Tadika Strawberry (4) Anok Beranok Menanam (3) AnokBeranok DIY (3) AnokBeranok Make Angin (3) Berita-Berita Luar Negara (3) Dania Baby (3) Ibu or Ayah Only (3) Info Kereta (3) Liga Super (3) Mace2 Hobi (3) Makan d'Selangor (3) Nuffnang (3) Pelaburan (3) Ucapan (3) Ucapan AnokBeranok (3) Anok Beranok D'Jusco (2) Astro (2) Bajet 2012 (2) Bengkel (2) Blog AnokBeranok (2) Dania D'Kelate (2) Dania n SedaraMaro (2) Gambar Lucah (2) Hadiah Dania (2) Info Bowling AnokBeranok (2) Makanan AnokBeranok (2) Pemain Import TRW (2) Pendapatan Lain2 (2) Perkelahan D'Sungai (2) Raya Pose AnokBeranok (2) Rumah2 AnokBeranok (2) TSAM (2) TazkiraH (2) 404 (1) AFC U-22 Championship 2013 (1) Ajaran Sesat Azhar Wahab (1) Anok Beranok Masok2 Sendiri (1) AnokBeranok Bercuti (1) AnokBeranok D'Mamak (1) AnokBeranok Make D'Rumah (1) AnokBeranok Shopping (1) AnokBeranok Tak PuasHati (1) AnokBeranok n Makenan Segera (1) AnokBeranok n Nasi Arab (1) Apek (1) Artis (1) Ayam Penyet (1) BR1M (1) Bahaya (1) Bank Rakyat (1) Bonus (1) Buku-buku (1) Claim Nuffnang (1) Cuti-Cuti Malaysia (1) Dania d' Tesco (1) Dania d'Mamak (1) Dania n Buku (1) Dunia-Dunia (1) Final FA (1) Futsal AnokBeranok (1) Gajet AnokBeranok (1) Gaji Baru (1) Gambar Kereta (1) Gambar Pelik2 (1) Game Persahabatan Antarabangsa (1) Gempak (1) Hari Raya AnokBeranok (1) Harimau Malaya (1) Ikea (1) Info Bisnes (1) Info Bola (1) Info Kesihatan (1) Islam (1) JDTFC (1) JPA (1) JPJ (1) Jale2 Cari Make (1) Jepun (1) Kabar Angin (1) Kakitangan Awam (1) Kartun (1) Kedai Mamak (1) Kelantan (1) Kena-Hack (1) Kenduri Sedara AnokBeranok (1) Komik (1) Kota Kinabalu (1) Lada aka Cili (1) Lee Chong Wei (1) Lesen (1) Liga Super 20013 (1) Makan Durian (1) Makanan Pelik2 AnokBeranok (1) Make Angin D'Malaysia (1) Make D' Sari Ratu (1) Make D'KL (1) Malaysia (1) Masok2 AnokBeranok (1) Model AnokBeranok (1) Mohammed Ghaddar (1) Money (1) Naik Turun Harga Rumah (1) Nasi Lemak Ayam Dara (1) PDRM (1) Pelaburan Hartanah (1) Pelaburan MataWang (1) Pelik Tapi Benar (1) Peminat TRW (1) Peminta Sedekah Kanak2 (1) Penjawat Awam (1) Perabot AnokBeranok (1) Persiapan Raya (1) PilihanRaya (1) PlayGround (1) Pokok Cilik (1) Projek Rumah Sendiri (1) Promosi (1) Rantau Bundle (1) Restoran Orkid Thai (1) Roti Nan (1) SSM (1) Saing2 AnokBeranok (1) Sampah (1) Selangor (1) Shah Alam (1) Shopping Mall (1) Simpanan Tabung Haji (1) Sumber Pendapatan AnokBeranok (1) TMJ (1) TRW Persahabatan (1) Tabung Haji (1) The Manhattan Fish Market (1) Tiket Bola (1) Tukar Tayar (1) Upgrade Baby Monster (1) Upgrade Rumah (1) Zaman Mudo2 (1)